Livestreaming: Pizza Podcast case

Puck van Overvest

Livestreaming: een breed begrip dat tegenwoordig op ontelbare manieren op verschillende kanalen wordt ingezet. Live TV hebben we allang ontdekt. Zo zaten wij pas geleden - met of zonder zakdoek - massaal live naar de Royal Wedding van Harry en Meghan te kijken en menig sportevent kan ook niet zonder livefunctie. Maar niet alleen wordt dit op traditionele media aangeboden. Ook met de online livestream van de onthulling van de nieuwste Call of Duty videogame schoten met zo’n 80 miljoen streamers de kijkcijfers door een denkbeeldig plafond.  

We hebben live video al eens eerder genoemd als een van de nieuwe videotrends van 2018. Platforms zoals Facebook, YouTube of Instagram bieden jou als bedrijf een kans om direct in contact te komen met jouw publiek. Daarom dachten wij hier ook eens mee te experimenteren. En dat was een goed leerproces.

 

Het idee van de Pizza Podcast ontstond als een wekelijkse live uitzending met een vaste presentator en verschillende gasten. Aan de ene kant hebben we ons creatieve team die voor de invulling zorgt van het format, de gasten en de onderwerpen die besproken worden. We hadden al wat jaren ervaring in de pocket bij studenten televisie Campus In Beeld en enkele weken meelopen bij omroep BNN. Aan ervaring met uitzendingen maken dus geen gebrek. De andere helft van ons team zorgt voor een goed verloop van de combinatie van beeld, geluid en streaming. Toch bleek live streaming niet zomaar een klusje te zijn.

 

De eerste uitzending begon als een under the radar uitprobeersel met dingen die wennen waren voor de eerste keer, zoals constant bijblijven en – heel eenvoudig - niet kunnen praten tijdens de uitzending. Ook merkten we dat er meer content en kwaliteit geleverd moest worden, zoals een tweede camera om de aandacht van de kijker beter vast te kunnen houden.

 

 

Bij de tweede uitzending verliep door oefening met de eerste gehad te hebben het proces al een stuk soepeler. Grafisch was het stukken beter door nieuwe bumpers, intro’s en een meer doordachte set.

 

Uitzending nummer 3 begonnen we dan ook met goeie zin. Helaas stond dit keer de techniek niet aan onze kant… en besloten we de stream naderhand toch echt te moeten verwijderen van deze Pizza Flopcast. Tja, sta je daar met originele content, uren voorbereiding, Nijmeegse rapper Nosa als gast en zelfs een sponsor, maar toch met je handen in het haar. Dus stelden we ons de klassieke vraag: “wat hebben we vandaag hiervan geleerd?’

 

 

"Jongens, jullie maken me zenuwachtig."

 

 

Tips voor jouw livestream:

 

1.     Check, dubbel check… en tripel check alles!

Als je eenmaal live bent, kun je eigenlijk bijna niets meer veranderen. Wees dus op alles voorbereid.

 

2.     Wees jezelf

Een livestream kan een eerlijk en persoonlijk beeld van jouw bedrijf geven, zolang je het toelaat. Wees niet bang om fouten te maken en ook niet te politiek correct. Mensen kijken hier snel doorheen.

 

3.     Zorg voor interactie...

…zodat die two-way communicatie tot stand komt. Stel vragen, speel spelletjes of geef dingen weg. Maak het levendig.

 

4.     Plan vooruit

Blind een livestream ingaan is vragen om problemen. Weet dus wat er komen gaat en hoe je het gaat doen. Want een goed begin… juist.

 

5.     Kondig de livestream aan

Zomaar een video de lucht in gooien zal niet voor kijkers zorgen. Zoals wij al vaker verkondigen: film is geen doel, maar een middel om een gesteld doel te bereiken. Ga live met een concreet idee en promoot het ook. Want wat heb je aan een super toffe video als ie niet wordt bekeken?

 

 

Er zitten veel voordelen aan een livestream. Met live video creëer je een spontaan en authentiek beeld van jezelf. Klanten worden zo meer betrokken bij jouw bedrijf. Ook kan het een positieve uitwerking hebben op je aantal views. Onderzoek van livestream.com wijst uit dat mensen over het algemeen drie keer langer blijven hangen bij een live video dan bij een normale video en zo meer betrokken geraken bij jouw content en bedrijf. Dit komt mede door de mogelijkheid om direct te kunnen reageren op wat er gebeurt in deze two-way communicatie. Mits de stream op een goede manier wordt gedaan en ingezet natuurlijk. Weet dus wel hoe deze functie te gebruiken om deze punten dan ook te behalen. Maar het is vooral ook super leuk!

 

De uitzendingen bekijken? Dat kan op de Pizza Podcast Facebook pagina!

 
Terug naar blog