Facebook Watch VS YouTube: choose your player

door - Puck van Overvest

Puck van Overvest

Vorig jaar introduceerde Facebook een nieuw videoplatform: Facebook Watch. Gebruikers kunnen hier interactief de kattenfilmpjes of DIY-video's bekijken die zijn of haar vrienden een dikke like geven. YouTube begint natuurlijk peentjes te zweten en brengt als comeback ook zelf vernieuwingen uit, waaronder YouTube Premium. Hierbij kan je tegen een vergoeding zowel muziek als video-aanbod reclamevrij afspelen. Echter, precies op diezelfde dag, kondigde Facebook eind augustus dit jaar aan om naast binnen Amerika nu ook wereldwijd aan de slag te gaan met hun nieuwe platform. No holds barred in this competition... are you ready to rumble?

En het begint pas. Sinds eind september kunnen vooraf opgenomen video's een week van tevoren op Facebook worden ingepland. Ze zijn dus al gemaakt, maar kunnen gepost worden als een soort live moment. Gebruikers kunnen hierbij op de hoogte gehouden worden door middel van het instellen van een herinnering, het delen van een aankondiging of het plaatsen van een reactie.

Deze functie is ook mogelijk op Facebook Watch. Het gaat Facebook allemaal om interactie en onderscheidt zich hiermee van de concurrentie. De nadruk ligt op de bonding van kijkers door middel van interactief en sociaal kijken. Kijkers kunnen met gezamenlijke Watch Parties hun mening geven over afleveringen, meedoen aan een quiz of zelfs het programma richting geven door bijvoorbeeld op filmpersonages te stemmen. Volgens Facebook is in de VS gebleken dat men graag dezelfde dingen als zijn of haar vrienden wil zien, in de wetenschap ook wel in lijn gebracht met de Fear of Missing Out. Een element dat YouTube lijkt te missen.


 

Toch hebben de platforms veel van elkaar weg. Net als YouTube (Red) toont Facebook Watch videocontent opgemaakt uit afleveringen (live of vooraf opgenomen) en volgt een thema of verhaallijn. De Watchlist die men te zien krijgt, is als bijna twee druppels water vergeleken met de Youtube Playlist variant. De Facebook Shows Page is in feite een YouTube kanaal. Onafhankelijke creatievelingen en merken kunnen hier hun video's tonen.

Aan de Facebook adverteerders wordt ook gedacht. Sinds september is er een Ad Breaks platform beschikbaar, waarop reclames tijdens de programma's kunnen worden getoond. Hierbij joinen player 3 en 4 the game. LinkedIn introduceerde een half jaar geleden namelijk ook de mogelijkheid tot het plaatsen van videoadvertenties op dit platform. Videocontent scoort op LinkedIn erg hoog, omdat zij vanwege gebrek hiervan de waarde hoog beoordelen. Speel hier daarom op in als adverteerder! Apple probeert mee te schaduwen door ook een (nog naamloze) video-on-demand dienst te willen uitbrengen... ook leuk geprobeerd.

Facebook zegt de komende tijd teussen de 1 en 2 miljard dollar uit te willen geven aan deals en integratie van Facebook Watch. Nu is er nog geen betaalde versie uit zonder de irritant onderbrekende advertenties, iets wat YouTube Premium wel al over beschikt. Hiermee kan men advertenties afkopen en video's onbeperkt reclamevrij blijven kijken. Ook hoef jij als 'kleine' gebruiker op YouTube niet over een gigantische drempel te stappen om uiteindelijk zichtbaar te worden op het videoplatform. Iedereen kan zijn of haar video's delen, terwijl op Facebook Watch men toch wel meer moet doen om een van de getoonde uitverkorenen te zijn op de pagina.

De tijd zal het leren wie als winnaar uit de wedstrijd komt, maar Facebook speelt met zijn massale verzameling aan gebruikersdata een snel en agressief spel met als doel zoveel mogelijk marktaandeel te grijpen. Nu lijkt Facebook zich op sport te richten: het heeft alle TV-rechten geeigend van de hoogste Zuid-Amerikaanse voetbalcompetitie. Snapchat already seems to be on the ropes, YouTube lijkt de volgende tegenstander. En vele geluiden op het internet beamen dit. Terwijl de kijktijd van YouTube elk jaar tot nu toe met zestig procent is gestegen, verdubbelde Facebook zijn dagelijkse views van vier naar acht miljard in slechts vijf maanden. Ook lijkt Facebook meer gebruikers te hebben die gewillig informatie over zichzelf delen, terwijl YouTube hierin minder open oogt. Dus YouTube, saved by the bell for now... will YouTube throw in the towel?

 

 

Terug naar blog