De ideale lengte van een bedrijfsfilm bestaat niet

door - Orange Films

Orange Films

Binnen het vak van videoproductie wordt vaak gesproken over de ideale lengte voor films zoals een bedrijfsfilm. Er zijn talloze onderzoeken te vinden die beweren de ideale lengte voor verschillende soorten films te hebben achterhaald. Zo ook voor bedrijfsfilms.

Lengte is geen doel op zich

De lengte van een film kan in onze ogen echter nooit een doel op zich zijn. Film is een middel dat je inzet om een vooraf bepaald doel te bereiken. Dat doel vraagt om een bedrijfsfilm met een bepaalde lengte, simpelweg omdat die tijd nodig is om het gestelde doel te bereiken. De lengte van een goede bedrijfsfilm is dus met andere woorden altijd afhankelijk van het doel van de film.

Korter is niet altijd beter

Toch denken de meeste mensen te weten dat een lange bedrijfsfilm per definitie slecht is. “We willen onze bedrijfsfilm niet te lang maken”, horen we onze klanten dan ook regelmatig zeggen. “Anders haken ze vast halverwege de film al af.” Veel marketeers zien drie minuten als de limiet op de spanningsboog van publiek dat een bedrijfsfilm kijkt. Korter moet het dus, dat is immers wat de klant wil.

Bij Orange Films zijn we van mening dat een korte bedrijfsfilm niet per definitie beter is dan een langere variant. Als jij je doelgroep voor langere tijd kan boeien met jouw bedrijfsfilm, zou het stom zijn om te gaan voor een korte versie. Opnieuw komt hier het doel van de bedrijfsfilm om de hoek kijken. Dat doel zegt vaak al veel over de lengte van je bedrijfsfilm, naast het antwoord op de vraag hoe lang jij je publiek kan boeien.

Durf te gaan voor lang

Als jouw gestelde doel je de ruimte biedt om voor een langere film te gaan, grijp die kans dan ook! Als jij het in je hebt om met jouw bedrijfsfilm je beoogde doelgroep voor langere tijd aan je te binden, ga daar dan ook voor. Durf met jouw bedrijfsfilm de diepte in te gaan. Vertel jouw unieke onderscheidende verhaal. Zo lang je jouw beoogde doelgroep maar weet te boeien.

Korter, korter, korter mag nooit de maatstaf zijn als je jouw doelgroep juist lang kan boeien. Haastige spoed is zelden goed. Platforms als de Correspondent zijn populair juist omdat ze durven te gaan voor lang. Ze durven de diepte in te duiken en weten hun doelgroep voor langere tijd aan zich te binden. Durf ook te gaan voor lang, maar bedenk wel hoe lang jij je kijker kan boeien en of jouw bedrijfsfilm dan nog het doel dient!

Vergeet de customer journey niet

Het is ook altijd belangrijk om na te denken over in welke fase van de customer journey jouw doelgroep zich bevindt. Staan ze aan het begin van een aankoopproces, zijn ze nog niet bekend met jouw producten of diensten? Of zijn ze juist op zoek naar gespecialiseerde informatie over jouw producten of diensten?

Het antwoord op die vragen zegt vaak ook een hoop over de ideale lengte van jouw bedrijfsfilm. Klanten aan het begin van de customer journey zijn waarschijnlijk op zoek naar een korte impressie, waar ze het goede gevoel bij willen krijgen. Klanten verderop in de customer journey zijn waarschijnlijk op zoek naar een bedrijfsfilm met veel informatie.

Houd je doel voor ogen

Als je nadenkt over de lengte van jouw nieuwe bedrijfsfilm, houd dan altijd het volgende in gedachten: Stel nooit de vraag hoe lang je bedrijfsfilm mag duren, maar denk na over hoe lang jij je kijker kan boeien. En natuurlijk of je film je doel dient. Dat is wel zo handig

Terug naar blog