Opmerkelijke social media met Opgemerkt

door - Puck van Overvest

Puck van Overvest

Vandaag is het niet alleen 30 juni, maar staat deze dag ook in het teken van de sociale media. Het is namelijk Social Media Day! De invloed van sociale media binnen wereldwijde communicatie wordt erkend en gevierd. In het teken van deze dag spraken wij met Mark Bos, eigenaar van social media bureau ‘Opgemerkt, tevens een van onze samenwerkingspartners. Dankzij social media kan er worden gecommuniceerd tussen culturen, bewegingen, fans en ga zo maar door. Voor bedrijven is het tegenwoordig dan ook een dagelijkse bezigheid om deze optimaal in te zetten. 

 

 

Vijf jaar geleden zijn zij met het bedrijf gestart en waren van plan om full service reclame aan te bieden, maar kwamen erachter dat ze hierdoor alles begonnen uit te besteden. Ze begonnen zich te specialiseren in sociale media, content creatie en management op (inter)nationaal niveau met de juiste apparatuur en tools. Een best specifieke richting zou je misschien zo denken, maar social media beleid moet zeker niet worden onderschat. 

 

De meest voorkomende fout bij bedrijven als het aankomt op social media, is dat het beleid hiervan als een bijzaak wordt gezien, volgens Mark. Een barman die biertjes tapt, zou niet zomaar de taak moeten krijgen om ‘ook maar ff’ af en toe wat van het café op internet te posten. Je merkt dan dat de content niet optimaal is, doordat men onder andere niet weet hoe nu goed met de apparatuur om te gaan. Hetzelfde probleem komt ook voor wanneer stagiaires deze opdracht krijgen, maar deze na een half jaar weer moet worden overgedragen naar een nieuwe. Je moet er echt iets mee doen. Grote bedrijven nemen een social media team aan. Daar kunnen we van leren. Zo halen wij onze inspiratie uit reuzen zoals Red Bull en Volvo, zegt Mark. Het is super leuk om van hen te leren en dit toe te passen op bijvoorbeeld een horeca onderneming met een veel kleiner budget. Social media is (bijna altijd) gratis namelijk. Op TV een commercial plaatsen zou meteen een veel duurder grapje zijn. 

 

Daarnaast zit je meteen in de privésfeer van je klant: iedereen is namelijk dag in, dag uit met sociale media bezig. Het is dus vluchtig, constant in omloop en moet elke dag goed worden onderhouden. Daarom zijn (nul)metingen ook zo belangrijk. Het is de verantwoording van jouw plan. Het gaat hier om informatie zoals demografische gegevens, locaties, je interactie met het publiek, hoe lang er wordt gekeken naar een video en wanneer er wordt doorgeklikt naar de website. 

 

Daarbij is het belangrijk dat je ook qua creatie meegaat met de huidige trends. Aan een bericht wordt een bepaald gewicht of score gehangen. Dit is afhankelijk van de soort content. Het gaat hier om foto, video, (veel of weinig) tekst, het juiste formaat of de pixels. Video wordt hierbij als een ‘zwaargewicht’ gerekend. De sociale media draaien nu steeds meer om video. Het maken van video wordt steeds belangrijker. Het biedt erg veel mogelijkheden en functionaliteiten voor het gebruik in advertenties alleen al. Je steekt er altijd meer moeite in, maar je wordt er ook zeker voor beloond. Neem bijvoorbeeld Facebook: je kan gesponsorde video’s zo de wereld in sturen en de video speelt zich vanzelf af, zo ook de video die volgt nadat de eerste is afgekeken. Foto biedt deze mogelijkheid niet. Heb jij dus de tijd, geld en originaliteit in huis, dan is elke dag een video publiceren the way to go!

 

Hoe belangrijker de boodschap of campagne is, hoe groter de rol van video hierin moet zijn, meent Mark. Wil jij bijvoorbeeld een webshop starten en met jouw product(en) de wereld veroveren? Dan zou dit volgens hem niet zonder video kunnen. Op elk front merk je namelijk dat video meer impact heeft: meer kliks naar je website, meer weergaven en de interactie percentages gaan omhoog. Dit laatste is erg positief, aangezien de interactiedrempel met publiek flink is gestegen vergeleken met 5 jaar geleden. Tegenwoordig willen mensen dat de content op hen afkomt en is scrollen eigenlijk al bijna te veel moeite.

 

Wil jij video inzetten op je sociale media? Hier een paar Opgemerkte tips!

  1. Zorg voor het goede formaat van je video. Vierkant formaat is hierbij het beste op Instagram en Facebook - met uitzondering van Stories dan, hier komen weer andere groottes bij kijken.

  2. Denk aan de lengte van je video. Hou deze bij Instagram bijvoorbeeld onder de minuut.

  3. “Wanneer zijn mijn fans online?” Vraag je dit af, meet het en doe er iets mee. Het creeren van content is één, maar de content inplannen op de juiste dagen (en tijden) is twee.

  4. 'Fake' een video met een foto. Heb je geen tijd of goeie camera om een mooie video te maken? Probeer dan je foto alsnog als een video te laten lijken door deze met bewerking beweeglijk te maken. Dit trekt dan weer meer de aandacht.

Terug naar blog