Waarom film ook voor interne communicatie belangrijk is

Puck van Overvest

Tegenwoordig kijken we met zijn allen dagelijks een miljard uur naar YouTube video’s en spenderen we per persoon zo’n anderhalf uur per dag aan het kijken van online video’s, op zowel de smartphone als computer. Dit betekent dat YouTube gebruikers het dubbel aantal minuten kijken in het tijdsbestek van één jaar. Film is dus een snel groeiend fenomeen, al is dit zonder deze verbazingwekkende cijfers ook wel te zien. Bij het scrollen door je Facebook tijdlijn ontkom je niet aan de oneindige rij met filmpjes, Snapchat verovert met zijn foto- en videocontent een steeds prominentere plaats binnen de social media en ook de marketingwereld heeft deze reclamestrategie allang ontdekt. Naar verwachting van experts zal online video de komende jaren alleen nog maar meer groeien en zelfs táchtig(!) procent bekleden van alle online content rond het jaar 2020.

 

 

Er bestaat binnen de bedrijfswereld een misverstand dat film alleen geschikt is voor externe communicatie. Als we het concept ‘film’ uitkleden, is dit niet alleen een marketing middel, maar in essentie een vorm van communicatie. Je probeert hierbij een boodschap met ervaringen, sfeer of gevoelens over te brengen aan een ander. Dit kan dus zowel naar je klanten toe als naar je medewerkers. Het gebruiken van film is hiervoor een effectieve strategie, door het verhaal te visualiseren en de boodschap met die sfeer en gevoelens hiermee levendig over te brengen.

 

Ontvangers nemen een video veel sneller op dan een stuk tekst, namelijk zo’n 600.000 keer! Daarnaast wordt video inhoud 94 procent meer bekeken dan tekst. Ook onthoudt de kijker ruim het dubbele aan gegeven informatie. Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan tekst, omdat op deze manier de juiste boodschap en emotie overgebracht kan worden op een minder droge manier waar de kijker zelf ook minder moeite voor hoeft te doen om het te begrijpen. Genoeg voordelen om film te gebruiken in je externe communicatie dus. Maar waarom deze voordelen niet toepassen bij het communiceren binnen je bedrijf?

 

Ik geef je een aantal mogelijkheden met welke doeleinden je film als intern communicatiemiddel kan gebruiken:

 

  1. Organisatieveranderingen binnen het bedrijf

Het is belangrijk dat grote veranderingen, zoals fusies, overnames of uitbreidingen binnen het bedrijf goed worden uitgelegd met de juiste context. Met een film waarin deze processen worden uitgelicht, creëer je dat iedereen binnen jouw bedrijf een eenduidig en helder overzicht hiervan krijgt. Door het geven van een goed beeld van de organisatie, zit het bedrijf binnen alle takken meer op één lijn. De voorkeur van mogelijkheden om dit te bereiken ligt meestal bij interviews of een animatie.

 

  1. Instructiefilm

Het inwerken van een nieuwe medewerker kan een complexe en tijdrovende kwestie zijn. In deze tijd waarin de mailbox overstroomt en kantooruren verzadigd zijn, gaat dit proces met veel meer gemak met behulp van film dan met traditionelere vormen van interne communicatie, zoals handboeken, nieuwsbrieven, e-mails of memo’s. Film biedt een tijd- en geldbesparende uitkomst. In minder dan een minuut kun je evenveel informatie communiceren als met het tienvoudige aantal paragrafen aan droge tekst. Veel verschillende aspecten van het bedrijf kunnen hier kort en simpel worden vertoond, zoals de oriëntatie van de werkplaats en uitvoeringen, gezond- en veiligheidsinformatie of informatie over vakantie, ziekte en andere belangrijke processen.

 

  1. Bijzondere gelegenheden

Ook het uitlichten van evenementen, mijlpalen of andere bijzondere gelegenheden binnen het bedrijf door middel van film is een plus voor de sfeer en onderlinge banden in het bedrijf. Met film geef je je kerst- of verjaardagswensen een persoonlijk tintje en stimuleert het de teamgeest onder medewerkers.

 

  1. Training en onderwijs

Met film kunnen cursussen, trainingen of nieuwe complexe ideeën worden vergemakkelijkt met visuele elementen. Je bespaart op deze manier tijd en geld, waarbij iedereen de film in zijn eigen vrije tijd en op zijn eigen apparaat kan bekijken, in plaats van een vergadering te hoeven organiseren waar iedereen ‘eigenlijk’ bij zou moeten zijn. Het tonen van deze informatie door middel van animatie kan een handig hulpmiddel zijn om jouw idee versimpeld te verhelderen.

 

  1. CEO en management berichten

Het verspreiden van directieberichten door middel van film creëert een extra connectie tussen het management en de werknemers. Vergeleken met eerder genoemde traditionele interne communicatie, zoals nieuwsbrieven en e-mails, geeft dit een gevoel van vriendelijke en transparante communicatie binnen het bedrijf. Het blijkt dat er positiever gereageerd wordt op video, omdat het persoonlijker voelt door de mogelijkheid om emotie over te brengen. Daarnaast is het voor het management zelf ook een tijd- en geldbesparende oplossing voor dure sessies en seminars. Onderwerpen die zouden worden kunnen uitgelicht zijn bijvoorbeeld: updates over interne ontwikkelingen, goed geleverde prestaties of bedrijfsbeleid.

Terug naar blog