Orange Films en de IT-branche

door - Puck van Overvest

Puck van Overvest

Fris, vlot en vernieuwend. Dat wil jij met jouw film zijn. Zeker in de technische IT wereld. Wij krijgen de vraag om IT sexy te maken, steeds meer te horen. 'Weg met de standaard vormen van video, we gaan iets nieuws bedenken!' Hier worden wij ook enthousiast van... kom maar op!

 

Het lijkt nu misschien een gekke combinatie, maar de laatste jaren worden deze handjes van IT en creatieve film steeds vaker ineengeslagen. Bij IT films draait 't regelmatig om het tonen van complexe onderwerpen en processen met aantrekkelijke en dynamische ideeen. Het doel is veelal de doelgroep te informeren en te vermaken. Bij de populaire doelgroepen van nu is het ontvangen van de hoop (vaak droge) informatie in de vorm van film wat veruit het meeste aanspreekt. Bij deze projecten komt de kracht van het teamwork tussen techniek en creatief beeld naar voren. 

Voor generaties Y en Z (ongeveer tussen de 18 en 35 jaar oud) is beeld namelijk een stuk interessanter geworden dan tekst. Wie kijkt er tegenwoordig niet liever naar een video tutorial hoe een band te vervangen dan hier een hele handleiding voor te moeten doorbladeren? Of een indruk te krijgen van een bedrijf met een snelle brand movie dan de hele website door te moeten lezen? Hier komen alfa en beta samen.

IT'ers breken in dit proces de hersens over het ontwikkelen van complexe digitale producten of diensten. Als filmmakers nemen wij het verhaal hierachter en hoe dit het beste te vertellen voor onze rekening. Met een creatief script, het juiste soort shots en sfeer in ons hoofd, proberen wij de visuele branding van het bedrijf, product of dienst naar wens te optimaliseren.

Maar welke film past nu het beste bij jou? Natuurlijk is de IT-branche erg breed en is voor elke soort organisatie weer een ander soort film geschikt. Toch lijkt dit geselcteerde rijtje voor projecten in de IT een erg succesvolle formule:

 

Een animatie. Met een animatie is complexe informatie erg goed te vertellen met een versimpelde weergave. Verhalen kunnen zo begrijpelijk en concreet worden uitgelegd op een levendige manier. Er zijn veel verschillende vormen van animatie die allen hun eigen kwaliteiten hebben. Zo ook op het gebied van het verhelderen van producten of diensten. Daarnaast is vertaling bij een animatie zo gepiept, waardoor deze films makkelijk internationaal kunnen worden ingezet!

Met het doel voor ogen om een complexe dienst in een simpel verhaal te vertellen, zijn wij met IT security bedrijf Secura (voorheen Madison Gurkha) een project begonnen. Het was een mooie uitdaging hun dienst om digitale veiligheid te bieden inzichtelijk te maken in een aantrekkelijke animatiefilm. Zo wordt evenveel informatie overgebracht, maar op een veel laagdrempeligere manier!

Bekijk hier de animatie voor Secura!

 

Een recruitment film. Bedrijven hebben natuurlijk een ding gemeen waar ze massaal naar op zoek zijn: jonge en talentvolle IT'ers. Vanwege de schaarste is het belangrijk deze op de juiste manier proberen te 'lokken'. Laat daarom zien waarom IT'ers juist bij jou moeten werken. Hier zijn recruitmentsgewijs een heleboel tips en tricks voor, die bijna allemaal in een film verwerkt kunnen worden. Zo kun je door middel van film naast inhoudelijke informatie ook een rondleiding geven in je kantoor, de werksfeer vastleggen en collega's voorstellen. Op deze manier onderscheid je jezelf van de rest van de concurrentie. Met film zet je dus een originele en vlotte vacature neer!

Bekijk hier een van onze recruitment films voor zorgorganisatie Pantein. 

 

Een header film. Een andere manier om een kijkje te geven binnen jouw bedrijf, is met een header film. Met dit visitekaartje dat veel meer inhoudt dan een paar steekwoorden, kun je het karakter dat jij wil uitstralen, goed naar voren laten komen. Je geeft jouw (potentiele) klanten, partners of toekomstige werknemers een sneak peek. En nog eens heel effectief ook, want film trekt meteen alle aandacht. Men ziet meteen waar jouw website over gaat. En een hoge kwaliteit van de film is hierbij toch wel een must om professioneel over te komen!

Advocatenkantoor Poelmann van den Broek wilde met hun header film gaan voor een meer persoonlijke aanpak. In deze film die we hebben gemaakt, loop je daarom als het ware een dagje mee met het bedrijf.

Klik hier voor de header film van PvdB!

 

Een brand movie. Als iets een bepaald gevoel bij een product kan overbrengen, dan is het wel een brand movie. Zonder dit op een schreeuwerige of ongeloofwaardige manier te doen. Op een vernieuwde, hippe manier wordt jouw verhaal verteld, met de focus op jouw USP, kern en waardes van je bedrijf. In de IT-branche is 't een groot voordeel om als bedrijf jezelf op deze manier onderscheidend neer te zetten.

Dit was ook het doel van onze samenwerking met IT business solutions bedrijf KNNS. Vanuit het bestuur kregen wij de opdracht om de transitie van het bedrijf vast te leggen op beeld. Anders zijn dan de rest in visuele communicatie: dat was het streven. IT moest niet saai lijken, maar sexy worden voor zowel zakelijk als prive gebruik. Hier was allesbehalve een standaard script voor nodig. Een brand movie waar we trots op zijn! Bekijk 'm hier.

 

Een aftermovie. Elk evenement heeft zijn eigen sfeer en uitstraling. Hoe kunje dit beter laten zien dan met een eigen aftermovie? Om dit goed neer te zetten, vinden wij nauwe samenwerking met de klant belangrijk. Dit betekent overleg zowel voor, tijdens als na het filmen, zodat hier uiteindelijk een video uit komt die precies bij jouw bedrijf past!

Zoals elke branche zijn evenementen heeft, is dit ook het geval in de IT. Sinds een aantal jaren verzorgden wij de aftermovies van de jaarlijke Black Hat Sessions, georganiseerd door IT security bedrijf Secura. Allerlei geinteresseerden worden op deze dag bijgepraat over veranderingen in de IT beveiliging. Wij maakten de video's zo inhoudelijk sterk mogelijk door ook op de materie van de technisceh verhalen in te gaan. "De mannen van Orange Films hebben zichzelf opnieuw overtroffen", kregen we terug. Dat is natuurlijk prachtig om te horen!

Bekijk een van de aftermovies hier! Of bekijk hier de aftermovie van het IT-evenement van Product-League in de Creative Valley van Utrecht. "We gaan het helemaal anders doen", was het plan. En dat hebben we gedaan.

 

Zoals gezegd, zijn deze paar opties slechts een selectie wat in de IT toepasbaar kan zijn. Elk project is anders. Echter blijft ons motto wel: film is een middel en geen doel op zich. Daarom raden we aan om met een vooraf bedacht streven bij ons binnen te stappen, zodat we er samen het mooiste van kunnen maken. Toch nog zoekende naar hoe je film en IT precies wil koppelen? Dan brainstormen we uiteraard maar al te graag mee!

 

We houden je graag op de hoogte van de nieuwste video-ontwikkelingen en onze projecten.

Volg je ons al op LinkedIn?

 

 

 

Terug naar blog