New year, new gear

door - Orange Films

Orange Films

2019, dat was een gaaf en spannend jaar. Met onder andere een geheel andere werkaanpak die een verhuizing naar een nieuw kantoor en een nieuwe stad vereiste. En wat gaan we als een speer met onze nieuwe projecten en partners! Zo zetten we een campagne op touw voor een social film van gamespeciaalzaak Game Mania om gamers te activeren. We reisden af naar Frankfurt voor een internationale 3D-printing beurs en schoten footage voor Ultimaker. De vlotte promotiefilm voor zorgverzekeraar VGZ staat als een huis. Nieuwe films voor het Amsterdamse theater DeLaMar zijn momenteel ook in de maak. Dit jaar willen we deze groei natuurlijk voortzetten. Met het streven om altijd de beste video's te kunnen leveren en doelgroepen te bereiken, investeren we daarbij graag in onszelf en de kwaliteit van onze films! Daarom hebben we om dit jaar goed af te trappen onze gear een totale make-over gegeven. 

Deze blogpost is niet alleen voor de mede-filmnerds onder ons. Nieuwsgierig naar hoe wij onze opstelling selecteren en samenstellen voor een opnamedag? We leggen graag aan jullie uit wat ons nieuwe speelgoed allemaal kan en hoe onze films hier nóg beter van worden.

Met dit pareltje wrijven we ons dagelijks in de handen: de Panasonic S1H. Deze camera maakt beelden in een high definition resolutie van wel 6K. Hij filmt dus in ruim 6000 pixels! De meest haarscherpe beelden spatten van het beeld af. Deze beauty hebben we uitgebreid met een eigen 'cage' en een prachtige houten grip. Zo blijft de camera mooi beschermd en ligt-ie ook nog eens lekker in de hand!

De Tamron lens van 24-70 millimeter (mm) gebruiken we voor de beste wide shots. 50 mm zit ook in dit bereik. Deze afmeting is het meest gelijk aan het menselijk oog. Goed voor onze interviews, dus! Deze beelden gebruiken we veel in films zoals video testimonials en recruitment films. 70 mm is een close-up formaat. Aangezien we vaak evenementen filmen, kan het erg handig zijn om hierbij met een zoomlens te werken. Zo kunnen we heel snel wisselen van wide naar zoom shots.

 

Werken met een nieuw merk betekent nieuwe lenzen. Daarom hebben we voor een optimaal gebruik Cinelenzen - oftewel: bioscooplenzen - van Samyang hierbij aangeschaft. Verschillende lenzen kunnen namelijk stiekem wat variëren in kleur en contrast. In een film is dat natuurlijk erg onhandig. Cinelenzen worden zo gemaakt dat ze hetzelfde contrast en kleureigenschappen bieden, ongeacht het type lens. Beiden zijn daarom makkelijk te gebruiken én zijn ook nog eens ontzettend scherp!

Daarnaast hebben we ook een heuze Canon 70-200 mm telelens aangeschaft. Dit is de witte joekel op de foto hierboven. Deze lens is ervoor bedoeld om de grote afstanden perfect in beeld te kunnen brengen. Vaak wordt deze gebruikt voor klassieke paparazzi footage... stealth mode on! 

 

Wat is een goeie film zonder goed geluid? Dit aspect vinden wij naast beeld erg belangrijk. We hebben gekozen voor de Duitse degelijkheid van Sennheiser. Dit merk geeft kraakhelder geluid van topkwaliteit. De microfoons zijn ook nog eens heel licht en gebruiksvriendelijk. Supertoll! Steek die (microfoon) maar in je zak. ;-)

 

Met onze nieuwe lampen erbij zullen onze films al helemaal gaan shinen dit jaar. Daarom zetten we onze 'softboxen' graag ook in the spotlights! Deze handige hulpjes verdelen de belichting van de mensen of acteurs in onze films gelijker en daarmee zachter en mooier.

Met de filters kunnen we - behalve een geinig stoplicht - creatieve effecten maken, bijvoorbeeld voor in een hippe brand movie of bedrijfsfilm. Tijdens brand movie deel 1 en deel 2 van business solutions bedrijf KNNS hebben we al flink over dit soort uitspattingen mogen brainstormen en uiteindelijk uitvoeren. Dit vonden we zo tof dat we hier meer mee wilden blijven doen. Mits dit een gave toevoeging is in de film, natuurlijk! Want film blijft een middel en is geen doel op zich.

So... welcome to the family, beauties. We staan te trappelen om met deze gear aan de slag te gaan! En dat doen we niet alleen... binnenkort mogen we niet alleen deze camera aanwinsten aan jullie voorstellen, maar ook een paar nieuwe toppers binnen het team! Houd onze sociale media kanalen (Instagram, Facebook, LinkedIn) daarom goed in de gaten...

 

Hoe wij vervolgens projecten aanpakken met ons materiaal? Op deze pagina lees je alles over onze werkwijze. Meer weten over de details? Bij onze FAQ kun je de meestgestelde vragen lezen over voor, tijdens en na de opnames.

Terug naar blog