Kippenvel door een aftermovie

door - Puck Van Overvest

Puck Van Overvest

Het is inmiddels halverwege juli en dus zitten we middenin het festivalseizoen. In onze Nijmeegse thuishaven is zelfs net de Wandelvierdaagse en haar week vol feesten tot een eind gekomen. Je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat hier een hoop vette aftermovies van worden gemaakt. Afgelopen maand hebben mijn Facebook en Instagram feed ook bomvol gestaan met festivalvideo’s van lachende en dansende massa’s mensen, goeie DJ’s, zon en feelgood muziek. En ik word er zelf ook vrolijk van. Waarom werkt een aftermovie nu zo goed?

RILLINGEN

De formule lijkt misschien simpel, maar is zeer doeltreffend. Aftermovies bevatten materiaal van allerlei soorten gezelligheid die jou als bezoeker weer terug laten nemen naar die dag of dat weekend. Diezelfde rillingen die op dat moment door je heen gingen kunnen door middel van een video weer terugkomen. Met een paar beelden kan al een hele beleving worden overgebracht. Het nagenieten met zo’n film werkt dus erg goed voor je klantenbehoud. Het zien van een aftermovie kan het zeker een trigger zijn om volgend jaar weer naar dat ene spetterende evenement of festival te gaan. 

 

NIEUWSGIERIG

Ook wekt het nieuwsgierigheid op voor anderen die er niet bij zijn geweest. Aan de ene kant werkt dit als promotiemateriaal voor een nieuw potentieel deel van jouw doelgroep die nu jouw evenement voor de eerste keer voorbij zien komen. Anderzijds kun je ook inspelen op het FOMO-effect. Deze Fear Of Missing Out is welbekend onder de doelgroep die veel met social media bezig is: een gevoel dat jouw vrienden iets leuks hebben gedaan doordat je dit ziet op bijvoorbeeld social media platforms, wat jij nu hebt gemist. Met een aftermovie kan dit gevoel worden getriggerd om er volgend jaar wel mooi bij te zijn, of diezelfde groep toch een beetje het gevoel te geven alsof ze er wel een beetje bij waren. 

 

HOOGGEWAARDEERD

De doelgroep is met de huidige sociale media makkelijk te bereiken, zo ook met een aftermovie. Video is een van de hoogste vormen van content en wordt dus zowel door grote bedrijven als Google en Facebook als de kijker zelf hoog gewaardeerd, zoals Mark Bos ook zei in onze vorige blog met social media bureau Opgemerkt. Je kunt de video dus op deze platforms plaatsen of op je website, waardoor ook deze verkeersstroom op gang komt. Dit heeft een positieve invloed op de bedrijfsbeeld en -bekendheid en die jij hiermee creëert. Zowel voor intern als extern gebruik.

 

BREED INZETBAAR

Nu hebben we het tot nu toe vooral over festivals, maar zowel after- als pre-movies zijn voor veel meer dingen in te zetten. Zo is onze laatste aftermovie eentje van Effie Campus en de uitreiking van de Effie Awards en maakten wij er ook een voor de Black Hat Sessions conferentie. Ook was het maken van een aftermovie voor Splash Nijmegen erg gaaf om te doen. Door middel van het gebruik van slowmotion of timelapse of het filmen van drones en een glidecam proberen we de unieke sfeer van het evenement vast te leggen. Elk evenement heeft natuurlijk zijn eigen uitstraling. Om deze het best neer te kunnen zetten, is het belangrijk nauw met de klant samen te werken. Dit betekent overleg voor, tijdens en na het filmen. Want feedback is voor ons even belangrijk, indien nodig geven we op meerdere momenten graag aandacht aan het plaatje die de klant in het hoofd heeft. 

 

IN DE MAAK

Dat de formule misschien simpel oogt, maakt de productie ervan geen mindere uitdaging. En die is heel anders ook. In tegenstelling tot andere filmproducties worden er bijna nooit scripts van tevoren gemaakt voor aftermovies. Je weet als filmmaker nooit precies wat er gaat gebeuren. Wel krijg je vaak hulp van een schema met het programma van die dag (zoals de opening van een winkelcentrum en geplande activiteiten daarbij), maar toch is het grotendeels speuren met je zintuigen tijdens de filmdag(en). Je anticipeert op de situatie en kijkt waar een mooie sfeer- of opvulbeelden van de setting of omgeving te maken zijn, gestaged of niet. Uiteindelijk komt hier een leuk, chronologisch(!) verhaal uit voort.

 

AFTERMOVIES VS PRE-MOVIES 

Naast aftermovies beginnen langzamerhand ook de zogeten "pre-movies" trendy te worden. Dit zijn films met bestaand, gefilmd materiaal, mar ook met stukjes animatie en dergelijke. Het voornaamste doel van pre-movies is vooral het trekken van nieuwe festivalgangers. Bij een aftermovie heeft deze zomergenieter namelijk al eens de sfeer geproefd van het evenement (inclusief prijskaartje natuurlijk...). Dit valt ook terug te zien in de interactie eromheen. Daarom wordt er met een pre-movie meer bekendheid en interactie gecreerd met kortere video's zoals deze.

Zien welke aftermovies wij zoal nog meer hebben gemaakt? Snuffel eens door ons portfolio!

 

 

Terug naar blog